Hoidon laatu ja potilasturvallisuus

Voit selvittää hoidon laatua ja potilasturvallisuutta koskevia vaatimuksia kohdemaan yhteyspisteeltä Yhteyspisteet tarjoavat tietoja ainakin seuraavista aiheista maan terveydenhuoltojärjestelmä terveydenhuoltopalvelujen laatu ja turvallisuus: laatua ja potilasturvallisuutta koskevat vaatimukset ja niistä vastaavat tahot valvontaviranomaiset toimenpiteet siinä tapauksessa, että hoitolaitos ei noudata vaatimuksia onko hoitolaitos rekisteröity ja onko sillä lupa tarjota tiettyä hoitoa mihin laadun- ja turvallisuuden varmistusjärjestelmään […]

Potilas­turvallisuus

Terveydenhuollon henkilöstö vastaa potilasturvallisuudesta, mutta terveydenhuollon asiakkaana sinulla ja läheisilläsi on keskeinen rooli potilasturvallisuuden edistämisessä hoitopaikassasi. Potilasturvallisuus on hoitoa, josta ei koidu sinulle vaaraa vahingon, erehdyksen tai unohduksen vuoksi terveydenhuollon toimintayksikön periaatteita, käytäntöjä ja hyviä prosesseja, joilla ennakoidaan ja estetään riskejä ja vaaratilanteita inhimillisten virheiden ehkäisyä (yli puolet vahingoista on estettävissä) yhdessä oppimista ketään syyllistämättä […]

Hoidon laatu

Terveydenhuoltolaissa laatu-käsite nousee esille useissa pykälissä. Terveydenhuollon tarjoamien palvelujen on oltava laadukkaita, turvallisia ja asianmukaisesti toteutettuja. Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Hyvää hoitoa ja hyvää kohtelua on esimerkiksi hoidon laatu, potilasturvallisuus, yhdenvertaisuus ja henkilöstön ammattitaito ja osaaminen. Laadukkaalle terveyspalvelulle ovat ominaisia seuraavat piirteet Asiakaskeskeisyys: potilaana sinua […]