Usein kysyttyä rajat ylittävästä terveyden­huollosta

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin seuraavista aiheista:

Hoidon kustannukset julkisessa terveydenhuollossa

Jos sinulla ei ole kotikuntaa Suomessa, julkinen terveydenhuolto voi joissakin tilanteissa periä hoitokustannuksesi Kelalta, mutta viime kädessä vastaat itse hoitokustannuksistasi. Palvelujen tuottamisesta aiheutuvat todelliset kustannukset ovat huomattavasti suurempia kuin maksamasi asiakasmaksu. Kotikuntalaisen asiakasmaksu Jos kotikuntasi on Suomessa, sinulla on oikeus käyttää kaikkia julkisen terveydenhuollon palveluja. Hoidosta perittävä asiakasmaksu on kaikille kuntalaisille sama riippumatta siitä, minkä […]

Terveydenhuollon valvonta

Valvira ohjaa ja valvoo terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja toimintayksiköiden toimintaa sekä julkisessa että yksityisessä terveydenhuollossa. Valviran tehtävänä on ylläpitää käsitellä kantelu silloin, kun hoitovirheen epäillään vaikuttaneen potilaan kuolemaan tai vaikeaan vammautumiseen. Muussa tapauksessa kantelun käsittelee aluehallintovirasto. valvoa hoitotakuun määräaikojen toteutumista. Valvira myöntää seuraavat luvat ammatinharjoittamisoikeudet terveydenhuollon ammattihenkilöille luvat yksityisen terveydenhuollon palvelujen tuottamiseen silloin, kun toimintaa on […]

Suomen terveydenhuoltojärjestelmä

Julkisten terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä vastaavat kunnat ja kuntayhtymät. Kunta voi järjestää palvelut tuottamalla ne itse tai yhdessä toisen kunnan kanssa. Kunta voi myös hankkia palvelut yksityiseltä yritykseltä tai järjestöltä. Julkiset terveydenhuollon palvelut rahoitetaan verotuloilla sekä palveluista perittävillä asiakasmaksuilla. Terveydenhuoltoa ohjataan lainsäädännöllä, valtionosuusjärjestelmällä, suosituksilla ja ohjeilla sekä valvonnalla. Terveydenhuollon ohjaamisesta vastaa sosiaali- ja terveysministeriö (STM) yhdessä […]

Potilas­turvallisuus

Terveydenhuollon henkilöstö vastaa potilasturvallisuudesta, mutta terveydenhuollon asiakkaana sinulla ja läheisilläsi on keskeinen rooli potilasturvallisuuden edistämisessä hoitopaikassasi. Potilasturvallisuus on hoitoa, josta ei koidu sinulle vaaraa vahingon, erehdyksen tai unohduksen vuoksi terveydenhuollon toimintayksikön periaatteita, käytäntöjä ja hyviä prosesseja, joilla ennakoidaan ja estetään riskejä ja vaaratilanteita inhimillisten virheiden ehkäisyä (yli puolet vahingoista on estettävissä) yhdessä oppimista ketään syyllistämättä […]

Hoidon laatu

Terveydenhuoltolaissa laatu-käsite nousee esille useissa pykälissä. Terveydenhuollon tarjoamien palvelujen on oltava laadukkaita, turvallisia ja asianmukaisesti toteutettuja. Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Hyvää hoitoa ja hyvää kohtelua on esimerkiksi hoidon laatu, potilasturvallisuus, yhdenvertaisuus ja henkilöstön ammattitaito ja osaaminen. Laadukkaalle terveyspalvelulle ovat ominaisia seuraavat piirteet Asiakaskeskeisyys: potilaana sinua […]