Valitse hoitopaikkasi

Terveydenhuollon kansallinen valinnanvapaus ei koske Ahvenanmaata. Suomessa mantereella asuva ei siten voi valita hoitopaikkaansa Ahvenanmaalta. Vastaavasti Ahvenanmaalla asuva ei voi valita Suomen julkisen terveydenhuollon palveluja, jotka sijaitsevat mantereella. Tietoa terveysaseman tai sairaalan vaihtamisesta tai palvelusetelin käytöstä antaa ensisijaisesti oma terveysasemasi tai sairaanhoitopiiriisi.

Muut terveydenhuollon palvelut

Julkisesta terveydenhuollosta vastaavat kunnat ja sairaanhoitopiirit voivat itse päättää, miten valinnanvapaus käytännössä toteutuu laboratorio- ja kuvantamispalveluissa, fysioterapiassa sekä apuväline- ja kuntoutuspalveluissa. Kuntien ja sairaanhoitopiirien käytännöt voivat myös vaihdella esimerkiksi sen suhteen, tuleeko asiakkaan ilmoittaa palvelun vaihtamisesta kirjallisesti. Lisätietoa saat omasta kunnastasi tai sairaanhoitopiiristäsi. Kunnalla on velvollisuus järjestää kotisairaanhoitosi vain omalla alueellaan. Useimmissa kunnissa kotisairaanhoito on […]

Usein kysyttyä rajat ylittävästä terveyden­huollosta

Vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin seuraavista aiheista:

Järjestöjen tarjoama apu ja tuki

Kolmannen sektorin palvelujen tarkoituksena voi olla esimerkiksi kansanterveyden edistäminen tai potilaan tukeminen sairauden kanssa selviytymisessä. Kolmannen sektorin toiminta on voittoa tavoittelematonta ja perustuu usein vapaaehtoisuudelle. Suomessa toimivien sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestöjen kattojärjestö on SOSTE. Tietoa sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestöistä on koottu . Kolmas sektori järjestää terveyspalveluja paperittomille henkilöille Kolmas sektori tarjoaa sosiaali- ja terveyspalveluja paperittomille […]

Terveydenhuollon palveluvalikoima

Pääsäännön mukaan palveluvalikoimaan kuuluvat lääketieteellisesti ja hammaslääketieteellisesti perusteltu sairauksien ennaltaehkäisy sairauden toteamiseksi tehtävät tutkimukset hoito kuntoutus Tavoite on, että suomalaisessa terveydenhuollossa käytetään ainoastaan vaikuttavia, kustannuksiltaan hyväksyttäviä ja turvallisia tutkimus-, hoito- ja kuntoutusmenetelmiä. Tämän vuoksi palveluvalikoiman ulkopuolelle on suljettu toiminta, johon sisältyy saavutettavan terveyshyödyn kannalta kohtuuttoman suuri riski potilaan hengelle tai terveydelle           tai jonka vaikuttavuus […]

Asioinnin esteettömyys

Esteetön asiointi on laaja käsite, jota on määritelty seuraavasti Fyysisen ympäristön esteettömyys, esimerkiksi rakennusten sisätilojen ja ulkoalueiden esteettömyys Tiedonsaannin ja kommunikoinnin esteettömyys, joka sisältää etäasioinnin ja sähköisten palvelujen esteettömyyden Palvelutapahtuman esteettömyys, esimerkiksi vuorovaikutus henkilökunnan kanssa ja syrjimättömyys asiakkaan kohtaamisessa. Terveysasemien ja sairaaloiden esteettömyydessä on suuria eroja. Jotkut kunnat tarjoavat hyvin yksityiskohtaista esteettömyystietoa hoitopaikoista. Esimerkiksi Helsingin […]

Potilas­turvallisuus

Terveydenhuollon henkilöstö vastaa potilasturvallisuudesta, mutta terveydenhuollon asiakkaana sinulla ja läheisilläsi on keskeinen rooli potilasturvallisuuden edistämisessä hoitopaikassasi. Potilasturvallisuus on hoitoa, josta ei koidu sinulle vaaraa vahingon, erehdyksen tai unohduksen vuoksi terveydenhuollon toimintayksikön periaatteita, käytäntöjä ja hyviä prosesseja, joilla ennakoidaan ja estetään riskejä ja vaaratilanteita inhimillisten virheiden ehkäisyä (yli puolet vahingoista on estettävissä) yhdessä oppimista ketään syyllistämättä […]

Hoidon laatu

Terveydenhuoltolaissa laatu-käsite nousee esille useissa pykälissä. Terveydenhuollon tarjoamien palvelujen on oltava laadukkaita, turvallisia ja asianmukaisesti toteutettuja. Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Hyvää hoitoa ja hyvää kohtelua on esimerkiksi hoidon laatu, potilasturvallisuus, yhdenvertaisuus ja henkilöstön ammattitaito ja osaaminen. Laadukkaalle terveyspalvelulle ovat ominaisia seuraavat piirteet Asiakaskeskeisyys: potilaana sinua […]

Hoidon saatavuus

Hoitoon pääsyn enimmäisajat Hoitoon pääsylle on säädetty enimmäisajat, joiden kuluessa hoitosi on järjestettävä kiireettömässä hoidossa. Hätätilanteessa sinulla on oikeus päästä hoitoon välittömästi lähimmän terveysaseman tai sairaalan päivystysvastaanottoon. Kunnan ja sairaanhoitopiirin on julkaistava verkkosivuillaan vähintään neljän kuukauden välein tiedot hoitoon pääsyn odotusajoista. Jos kunnalla tai sairaanhoitopiirillä on useita toimintayksiköitä, tiedot on julkaistava erikseen jokaisesta toimintayksiköstä. Perusterveydenhuollon […]