Julkisen terveydenhuollon asiakasmaksut

Asiakkaan tulee saada asiakasmaksusta yksilöity päätös. Päätöksessä on oltava ohje, miten päätökseen haetaan muutosta ja mihin muutosvaatimus toimitetaan. Tee julkisen terveydenhuollon asiakasmaksua koskeva oikaisuvaatimus 30 päivän kuluessa siitä, kun sait päätöksen. Tarvittaessa potilasasiamies voi auttaa sinua muutoshakemuksen tekemisessä. Saat potilasasiamiehen yhteystiedot hoidonantajaltasi. Jos olet edelleen tyytymätön asiakasmaksua koskevaan päätökseen, voit hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän […]

Kelan ennakkolupa­päätös

Hallinto-oikeuden päätöksestä voi valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Voit hakea Kelan ennakkolupaa koskevaan päätökseen muutosta, jos päätös koskee sinua tai olet päätöksessä mainitun henkilön huoltaja tai edunvalvoja. Kela lähettää ennakkolupaa koskevan päätöksen tiedoksi myös sille julkisen terveydenhuollon toimintayksikölle, joka antoi hakemukseen Kelan pyynnöstä lausunnon. Yleensä lausunnonantaja on sairaanhoitopiiri. Voit valittaa Kelan […]

Kelan hoito-oikeustodistusta koskeva päätös

Tee valitus kirjallisesti ja toimita se Kelaan 30 päivän kuluessa siitä, kun olet saanut tiedon päätöksestä. Sinun katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemäntenä päivänä päätökseen merkityn postituspäivän jälkeen.  

Kelan sairaanhoito­korvaukset

Voit tehdä valituksen kirjallisesti ja vapaamuotoisesti. Osoita valitus sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle (Somla). Toimita valitus Kelaan. Valitus on jätettävä viimeistään 30. päivän kuluessa sen päivän jälkeen, kun olet saanut tiedon Kelan päätöksestä. Päätöksen katsotaan tulleen tietoosi seitsemäntenä päivänä siitä, kun päätös on postitettu.